Studie
Utslipp fra kjøretøy med Euro 6/VI teknologi Resultater fra måleprogrammet i EMIROAD 2014
Nye europeiske krav til typegodkjenning for personbiler (Euro 6) og motorer til tunge kjøretøy (Euro VI) skjerper kravene til utslipp for kjøretøy. Imidlertid overskrider utslipp som måles i virkelig trafikk og under vinterforhold ofte de utslippsverdiene som er oppnådd ved europeisk typegodkjenning. Denne rapporten er utarbeidet for Statens vegvesens FoU-program EMIROAD. Dette etatsprosjektet har som mål å utvikle ny kunnskap om utslipp fra tunge og lette kjøretøy i virkelig trafikk. Hensikten med målingene er å få indikasjoner på reelle utslipp under nordiske forhold, og etablere et kunnskapsmessig grunnlag for å anslå i hvilken grad kjøretøyer som tilfredsstiller de nye utslippskravene, vil kunne bidra til bedre luftkvalitet i norske storbyer. Vi ønsket blant annet å finne ut, hvor mye Euro 6/VI-kjøretøyene/motorene slipper ut av ulike komponenter (bla: NOx, NO2, PM og CO2) under kjøring tilnærmet det en finner i virkelig trafikk. Samtidig vil vi kontrollere om ny kjøretøyteknologi kan gi utilsiktede sidevirkninger med hensyn til utslipp av andre forurensende stoffer. Målet er å gi myndighetene et best mulig beslutningsgrunnlag for å vurdere behovet for og effekten av tiltak som kan redusere utslippet fra kjøretøyparken.
Publisert
Eier
Statens vegvesen
Utfører
Transportøkonomisk institutt
Forfattere
Christian Weber, Rolf Hagman og Astrid Helene Amundsen
Språk
norsk (bokmål)
Kilde
ISBN
9788248016229
Tema
Transport og kommunikasjon Klima og miljø