Evaluering
Nødnett evaluering av prosjektorganiseringen
Nødnett er et stort samordningsprosjekt mellom tre sektorer; politi, brann og helse. Prosjektet ledes av Direktoratet for nødkommunikasjon (DNK). På oppdrag fra Justisdepartementet har Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) foretatt en evaluering av om hvorvidt organiseringen og andre styringsvirkemidler (juridiske, økonomiske, pedagogiske) er utformet og benyttes slik at de bidrar til å nå målene for utbyggingen av Nødnettet. Rapporten ser på om det er valgt en organisasjons- og styringsmodell som støtter opp om målsetningene for prosjektet. Det har vært lagt vekt på å få et så tydelig bilde som mulig av hvordan rolle-, oppgave- og ansvarsdelingen mellom de sentrale aktørene har vært planlagt og slik dette kommer til uttrykk i organiserings- og styringsdokumenter og hvordan samarbeidspartene oppfatter at dette fungerer i praksis. Det har også vært viktig å få klarlagt hvordan beslutnings- og rapporteringsstrukturen fungerer. I tillegg er det sett på om finansieringsmodellen, kommunikasjon og informasjon er nyttet på en hensiktsmessig måte. Lover og forskrifter som danner rammer for Nødnettprosjektet er vurdert.
Publisert
Eiere
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og Justis- og beredskapsdepartementet
Utgiver
Justis- og politidepartementet
Utfører
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring
Forfattere
Inger Johanne Sundby, Anette Kristiansen og Per Kristian Aamundstad
Språk
norsk (bokmål)
Tema
statlig forvaltning
Virkemidler
samordning
Analysekriterier
måloppnåelse